fredag den 9. juni 2017

Det perfekte

Mine 'Søndagstanker' i Vejle Amts Folkeblad 9. juni 2017

Jagten på det perfekte
Mine søndagstanker begynder med Paulus, der til romerne skriver: Gud har indesluttet alle i ulydigheden for at vise alle barmhjertighed (Rom. 11,32)
Hvor provokerende, hvis Gud virkelig har gjort det umuligt for os at leve det rette liv. Hvorfor skal det ikke være os en mulighed? Mange vil vel gerne leve et perfekt liv i lydighed mod skabelsen. Hvorfor skal svigt og svaghed være en del af det menneskelige DNA? Særligt urimeligt er det vel, når vi gennem Jesu ord og i den kristne fortælling får vejledning og opfordring – ja vel nærmest et krav om at leve det gode liv i tjeneste for andre. Hvorfor dette krav, når det er umuligt? Og, hvorfor skal vi opleve at svigte? Det kan godt undre.
Heldigvis skriver Paulus lidt senere i søndagens epistel: Hvem har givet ham noget først, så han må gøre gengæld? Thi fra ham og ved ham og til ham er alle ting. (Rom. 11,36)
Med den tilføjelse bliver pointen, at vi ikke som opgave har at leve det perfekte og lydige liv. Nej, vi skal i stedet nyde alt det, som gives os i livet.

Gud er udgangspunktet.
At alt gives os er befriende, hvis vi rigtig hører efter – og hvis budskabet er troværdig for os. Men, er det troværdigt? Er alt givet os, eller biddrager vi ikke også lidt selv? Og videre er min overvejelse, om ikke vi har det bedst, hvis vi selv har et ansvar. Vil vi ikke gerne selv tage styringen?
Det kan jeg ikke undsige mig. Som kristen oplever jeg da også, at megen ansvar og frihed er givet mig som menneske. Men det grundlæggende ansvar for livet, er ikke mit. Det vil jeg heller ikke kunne bære. Sådan også med frelsen og at blive retfærdig.
Kristendommens klare budskab er, at både retfærdigheden og frelsen gives os. Sådan kan vi også høre det, når Jesus taler om sig selv i søndagens prædiketekst:
Ingen er steget op til himlen undtagen den, der steg ned fra himlen, Menneskesønnen. Og ligesom Moses ophøjede slangen i ørkenen, sådan skal Menneskesønnen ophøjes, for at enhver, som tror, skal have evigt liv i ham.« (Joh 3,15)
Det er i Guds kærlige handling, at vi frelses. Og det er den kærlighed, som vi får lov at tro på.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar